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Gustav-Adolf Schoener promovierte am Institut für Philosophie der Leibniz Universität Hannover zum Doktor der Philosophie und habilitierte sich anschließend am Institut für Religionswissenschaft. Seine zentralen Forschungs- und Lehrschwerpunkte liegen auf Religionen, Weltanschauungen und Esoterik, wie sie sich in der Antike, der Frühen Neuzeit und der Moderne in der europäischen Religionsgeschichte zeigen. Darüber hinaus ist er Sprachlehrer für Latein und Altgriechisch am Institut für Theologie der Leibniz Universität.
Astrologie in der Europäischen Religionsgeschichte – Kontinuität und Diskontinuität – Dr. habil. Gustav Adolf Schoener – https://www.amazon.de/-/en/Gustav-Adolf-Schoener-ebook/dp/B076F9TKGC/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=Astrologie+in+der+Europäischen+Religionsgeschichte&qid=1615553424&sr=8-1

–https://www.peterlang.com/document/1306703
Astrologie in der europäischen Religionsgeschichte: Ihre philosophischen Grundlagen im Lauf der Jahrhunderte – Diese religionswissenschaftliche Abhandlung zeichnet die europäische Tradition der Astrologie von ihren orientalischen Ursprüngen bis in die Gegenwart nach. Ziel ist es, die unterschiedlichen mythologischen, philosophischen und theologischen Vorstellungen vom Kosmos zu betrachten, die die Astrologie immer wieder aufgegriffen, umgeformt und durch alle Epochen hindurchgetragen hat, insbesondere mit platonischen und aristotelischen Einflüssen. Zwar scheint es, als habe die Astrologie mit der Überwindung des geozentrischen Weltbildes durch Kopernikus und Kepler ihre Plausibilität verloren und könne nur noch als eine „intellektuelle Regression“ (Theodor Adorno) fortbestehen. Dieser Sichtweise wird jedoch die hier begründete These entgegengesetzt, dass die Astrologie die Veränderungen der Weltbilder unbeschadet überstanden habe, da sie philosophische, ganzheitliche Denkmuster für das Verhältnis von Kosmos und Mensch entwirft, die im platonischen Sinn den Kosmos als intelligentes und lebendiges Organismuswesen verstehen.
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Filmlisten
Filmliste – https://www.youtube.com/playlist?list=PLCKPz4q3EX-sSeDNPpzSLXK29biktNKMj
Filmliste – https://www.youtube.com/playlist?list=PLqrXs5EoIK0mtsIj_wWwIvF9G15psGv_Q
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Biographie von PD Dr. Schoener
bis 1984 – Studium der evangelischen Theologie in Berlin
bis 1994 – Studium der Geschichte und Philosophie – Promotion zum Dr. phil.
bis 1994 – Tätigkeit in der Jugend- Und Erwachsenenbildung
1996-2020 – Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Religionswissenschaft und am Institut für Theologie der Leibniz Universität Hannover
seit 1996 nebenberuflich und seit 2021 hauptberufliche Tätigkeit als Freier Bestattungsredner
Astrologie seit 1990
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Astrology in Time and Place
Cross-Cultural Questions in the History of Astrology, edited by Nicholas Campion & Dorian Gieseler Greenbaum
https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-4438-8381-8-sample.pdf

The conference was organized under the auspices of the Sophia Centre for the Study of Cosmology in Culture at the University of Wales Trinity Saint David, Lampeter. It was one of a series of international gatherings that aimed to place astrology firmly within academic discourse—not as a belief system to be defended or attacked, but as a historical and cultural practice with deep roots in many civilizations. – The event that produced this volume took place in Bath, UK, in 2012, as part of the Sophia Centre’s ongoing “History of Astrology” conferences. The book was later published by Cambridge Scholars Publishing in 2015.
“The Difference between Methods of Natural Sciences and Methods of Religious Studies on Modern Astrology” – Page 173 ff
Schoener addresses the fundamental question of how modern astrology can be studied scientifically. He contrasts two methodological approaches – Natural-scientific methods
These ask above all: “Does astrology work in an objectively measurable way?”
Typical examples include statistical analyses, double-blind tests, and psychological experiments. Schoener points out that such approaches usually lead to negative results, because they force astrology into a natural-scientific paradigm that does not necessarily correspond to its own self-understanding. – Religious-studies methods
These do not presuppose whether a practice is “true” or “false.” Instead, they examine what meaning it has for people and cultures. Astrology is thus studied in the same way as religion, ritual, or myth—as a system of meaning and interpretation.
Here, the more relevant questions are: Which needs does astrology fulfill? How is it interpreted? Within which cultural and symbolic framework does it operate?
Core Argument
Schoener emphasizes that astrology, as a cultural phenomenon, can only be adequately understood through hermeneutical and religious-studies approaches. Natural-scientific tests fall short, because they cannot capture the symbolic, ritual, and existential dimensions of astrology.
Significance within the Book
Within the edited volume, the lecture represents a methodological self-reflection. While many contributions present concrete historical or cultural case studies, Schoener reminds readers that the choice of method is crucial. Those who examine astrology exclusively through natural-scientific tests risk missing its very essence.
- He confirms that astrology is, above all, a system of meaning and interpretation, rooted in history.
- His religious-studies perspective supports a tradition-conscious way of working, one that is not reduced to natural-scientific verifiability.